Affiliate marketing met instagram

Waarom affiliate marketing met instagram

Affiliate marketing op Instagram heeft de deuren voor merken en influencers geopend op samen te werken

Instagram is momenteel het #1 social media platform dat door merken wordt gebruikt voor influencer campagnes.

Sinds januari 2018 domineert Instagram alle andere platformen met een 78% gebruik. Bloggers zijn goed voor 16%, YouTube voor 4%, Facebook voor 2% en Pinterest voor 1%.

Daarnaast kom 29% van de top posts op instagram van influencers of merkambassadeurs (waaronder affiliate marketeers) vallen. Deze domineren dus de tijdlijn als het gaat over user-generated content.

Sinds Juni 2018 heeft Instagram elke maand 1 miljard actieve gebruikers. Dat is 3 keer zoveel als op Twitter.

Mark Fidelman, Marketing directeur van Fanatics Media, schreef: 

“Instagram is het nummer1 influencer marketing platform. En de sociale sterren van Snapchat en Twitter verhuizen naar Instagram. Waarom? Omdat influencers het geld volgen? Instagram. Daarnaast is het ook een makkelijke platform om success te bereiken, zeker als je al een naam hebt opgebouwd.

Hoe het perfecte Instagram profiel maken

Zojuist zei ik al dat het een eenvoudig platform is om volgers te krijgen. Echter geldt dit alleen als je al een bekende naam hebt op een ander platform

Maar hoe krijg je nou veel volgers als je net begint. Hieronder volgen een aantal tips.

Kies een goede gebruikersnaam:

Ten eerste is het belangrijk om een goede gebruikersnaam te kiezen. Dit zorgt er voor dat mensen je makkelijk kunnen vinden en je ook eventueel makkelijk kunnen taggen in een foto

Het beste is om geen gekke tekens zoals uitroeptekens of in plaats van een de letter E een 3 te gebruiken of iets dergelijks.

Als je al een twitter naam of snapchat naam hebt kan het slim zijn om die te blijven gebruiken.

Gebruik een relevante profielfoto

Daarna moet je een profielfoto kiezen. Als je gewoon jezelf bent op instagram neem je uiteraard gewoon een profielfoto. Alleen als je bijvoorbeeld een thema kanaal bent, zoek daar dan een specifieke foto voor. Of nog beter laat een logo ontwerpen.

Zet je account open voor publiek

Controleer of je Instagram account toegankelijk is voor iedereen. Als je jouw account namelijk op prive zet moet je iedereen toestemming geven om je te volgen. 

Tot die tijd kunnen mensen die je niet volgen je afbeeldingen nog niet zien. En dit zal ervoor zorgen dat je minder snel nieuwe volgers krijgt.

Maak een informatieve bio

Zorg dat er relevante informatie in je bio staat waarom jou account interessant is. Je hebt hiervoor 150 karakters gebruik ze dus ook.

Als je een website hebt zet deze dan in de bio. Op dit moment is het nog niet mogelijk om te zoeken op keyworden die in de bio staan. Dus hier hoef je geen rekening mee te houden.

Pak merken die bij je passen

Het is verstandig om merken te pakken die bij je account passen. Als je een account hebt dat bijvoorbeeld over reizen gaat is het gek als je opeens (veel) producten gaat promoten over geld verdienen.

Als je dit niet doet lijk je direct heel erg op een spam account, tevens zal je instagram feed er niet interessant eruit zien. En alle huidige volgers die je hebt kun je irriteren en deze zullen je ontvolgen of nog erger negatieve reacties achterlaten.

Gebruik niche-relevante hashtags

Wanneer je een foto post zorg er dan altijd voor relavante hashtags. Om de beste hashtags te kiezen zal je wat onderzoek moeten doen bij je concurrenten. Bekijk accounts die het al goed doen en bekijk welke hashtags ze gebruiken bij hun posts.

Welke tool je ook kan gebruiken is de volgende website.

ingramer.com

Reageer op de comments

Als mensen reageren op je foto’s like dan de comments of reageer als ze iets vragen.

Sommige van de beste merken en influencers reageren regelmatig in de comments.

7 Strategieen voor affiliate marketing op Instagram

Nu je de basisprincipes weet van affiliate marketing zal ik de 15 strategieen met je delen voor een succesvolle affiliate campagne.

1. Maak een aparte pagina op je website.

Op deze pagina zet je dan de producten neer die je promoot op je instagram. En in je bio zet je dan een linkje neer naar dat gedeelte van de website.

Dit is een van de beste manieren om verkeer van je instagram om te zetten tot een sale. Als je instagram kanaal vol staat met prachtige producten worden mensen hier nieuwsgierig naar. Het is belangrijk om mensen te laten weten dat ze deze kunnen kopen en natuurlijk waar.

2. Maak je eigen afbeeldingen

Dit klinkt misschien logisch maar het ziet er natuurlijk beter uit als je jouw eigen foto’s maakt met je eigen stijl. Als mensen jou namelijk met het product zien zorgt dat voor vertrouwen en dit zal sneller leiden tot een verkoop. Dit is misschien heel herkenbaar met kleren, maar het kan natuurlijk ook een foto zijn dat je een boek zit te lezen of een online cursus aan het volgen bent.

3. Gebruik Instagram stories

Instagram stories is sinds het in oktober 2016 werd gelanceerd direct populair geworden en dat is het nog steeds.

Je kan Hiermee mensen echt een kijkje geven in jouw dagelijks leven.

Hiermee kun je ook nieuwsgierigheid bij mensen opwekken, voor een post die je morgen bijv. gaat plaatsen of een post die net geplaatst is.

Dit zie je vaak bij influencers als ze nieuwe schoenen of andere nieuwe kleding hebben. Dit posten ze dan en soms is dit dan ook een affiliate link.

Echter hoeven dit natuurlijk niet per se kleren te zijn, net zoals ik in mijn vorige post al zei het kunnen ook boeken zijn of bijv. je nieuwe camera, een reis die je hebt geboekt. Je kan het zo gek niet verzinnen of je kan het promoten.

4. Maak een Instagram post die past bij je blogpost(of andersom)

Je kan Instagram natuurlijk ook gebruiken om  je blog te promoten. Stel je hebt een artikel geschreven over 5 gerechten met avocado. Je kan dan hierbij een mooie post maken met een afbeelding van een avocado en dan zet je daar de tekst op met ‘’5 gerechten met een avocado’’. In je post zet je dan het welbekende zinnetje ‘’link in bio’’. In je bio zet je dan een linkje naar de website.

Hiermee kun je door middel van de hashtags een heel nieuw publiek trekken naar je blog.

5. Maak Instagram advertenties

Sponsor de posts die je op instagram hebt gemaakt. Hiermee krijg je meer volgers en meer betrokkenheid bij je instagramposts.

Als je gaat adverteren kun je namelijk zeer specifiek doelgroepen targetten. Zo kun je een doelgroep selecteren op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar ook welke interesses ze hebben en van welke kledingmerken ze fan zijn, welke sporten ze leuk vinden. Dit is dus een hele sterke tool.

6. Maak gebruik van Video en Instagram TV (IG TV)

Instagram TV is een nieuw onderdeel van Instagram voor het bekijken van lange,verticale filmpjes.

Volgens de laatste trends kijken steeds meer en langer naar filmpjes op internet. Social Media heeft de tv al ingehaald.

Je kan instagram TV gebruiken om verhalen te vertellen over producten bijvoorbeeld productreviews geven, interviews houden met personen die het product ook kennen of het product hebben gemaakt of tutorials te geven.

Instagram TV videos kunnen maximal een uur lang zijn. Dus genoeg ruimte om je product te promoten.  

Zoals je misschien al weet doen linkjes het niet die je in de beschrijving plaats van je foto. Logisch want de social media kanalen willen dat mensen zolang mogelijk op hun kanaal blijven.

Maar toch zijn er een aantal manieren waarop je jouw (affiliate)link kwijt kan en mensen kunnen doorklikken.

  • Als je een product promoot kun je jouw link in je bio neerzetten. Mocht je meerdere producten promoten zorg dan dat er een ander linkje in je bio staat waarmee volgers met jou de interactie aan kunnen gaan.
  • Als je een product tegelijkertijd promoot kun je ook de link veranderen in je bio.
  • Maak een overzichtspagina op je website met alle producten of artikelen verzameld.
lees ook:

Jacko Meijaard

Paco Vermeulen

Plaats een reactie